7 steg for effektiv internkommunikasjon

Internkommunikasjon er så mye mer enn bare allmøter, intranett, e-poster. Når det brukes strategisk, kan internkommunikasjon bidra til økt trivsel, motivasjon og engasjement blant ansatte, i tillegg til å skape et sterkere fellesskap.

Selv om tilnærmingen til internkommunikasjon naturligvis varierer mellom små, mellomstore og store bedrifter, finnes det noen universelle prinsipper som utgjør grunnlaget for vår tilnærming til prosjekter innen internkommunikasjon.

Start With Why

Bestselgeren til Simon Sinek understreker et verdifullt poeng som bør ligge til grunn for all kommunikasjon i et selskap, både internt og eksternt. Hvorfor eksisterer selskapet utover å tjene penger? Hvilket problem løser dere, og hva bidrar dere med til verden? En inspirerende visjon kan virke motiverende for alle ansatte, og dette potensialet bør utnyttes i kommunikasjonen.

Verdier som rød tråd

Selv om de fleste selskaper har noen uttalte verdier, ender disse ofte opp som glemt tekst på en plakat eller slide. Effektiv internkommunikasjon bringer disse verdiene til live og bruker dem som et fundament i all kommunikasjon. Når verdier er integrert i prosesser og budskap, blir de en retningslinje som støtter og veileder ansatte i deres jobbhverdag.

Målgruppens behov som utgangspunkt

Forståelse for målgruppen er essensielt i enhver kommunikasjonsprosess. Hva er situasjonen blant de ansatte med tanke på engasjement, motivasjon, tilfredshet og informasjonsbehov? Denne innsikten og konsekvensene av disse bør adresseres i internkommunikasjonen. Den vil også veilede prioritering av ulike budskap og delmål.

Forretningsstrategi som kompass

Internkommunikasjon, som alle andre kommunikasjonsaktiviteter, bør understøtte bedriftens forretningsstrategi. Er ansatte klar over bedriftens mål og deres rolle i å nå disse? Dette bør være et gjennomgående tema i all internkommunikasjon, for å sikre at de ansatte løper i samme retning og forstår betydningen av sitt bidrag. Det overordnede målet med internkommunikasjon bør være i samsvar med selskapets forretningsmål.

Lederne som gode eksempler

Effektiv internkommunikasjon er dypt forankret og støttet av ledelsen. Ledelsen må stå bak strategien og målene for internkommunikasjon og være levende eksempler på selskapets verdier, den ønskede atferden blant ansatte, og forsterke kommuniserte budskap.

Kanaler, kampanjer og KPI-er

Når punktene over er gjennomgått, kan man fokusere på taktikk, velge passende kanaler, forme budskap og utarbeide kampanjer. Det er viktig å sette KPI-er, altså resultatparametere som skal måles, tidlig i prosessen som følges og justeres ved behov. Måling av resultater er kritisk for å evaluere effekten av tiltakene på tvers av hele selskapet. Et tett samarbeid med ledelsen og alle avdelinger, spesielt HR, er avgjørende for å kunne skape god internkommunikasjon som skaper resultater for selskapet.

De beskrevne stegene kan gjennomføres påen effektiv og rask måte, uten behov for omfattende prosjekter eller store investeringer.

Avhengig av selskapets utgangspunkt, kultur og størrelse, kan små tiltak gjøre en stor forskjell. Ved å etablere prosesser som er enkle å vedlikeholde, kan selskapet selv utnytte hele potensialet som ligger i god internkommunikasjon.

Kontakt oss gjerne for en uforpliktende internkommunikasjonsprat!

Neste
Neste

Merkevare som konkurransefortrinn