Merkevare som konkurransefortrinn

Å bygge en sterk merkevare er avgjørende for små og mellomstore bedrifter i et konkurransedrevet market. En strategisk tilnærming til merkevarebygging kan gjøre forskjellen mellom å bli oversett og skille seg ut. Det gjelder like mye for B2B som for B2C bedrifter!

Her er noen steg for å utvikle en solid merkevarestrategi, og trenger du hjelp på veien, kan vi i Markety bistå. Dette er noe av det gøyeste vi vet!

Hvorfor eksisterer selskapet - utover det å tjene penger?

Det første steget er å kartlegge selskapets eksistensgrunnlag, som er kjernen i din merkevareidentitet. Da må man spørre seg selv:

  • Hvilket problem løser min bedrift?

  • Hvilken forskjell gjør vi i markedet og i samfunnet?

  • Hva er verdiene til bedriften og hvor godt forankret er de i selskapets prosesser og kultur? (Verdier er et helt eget kapittel innen merkevarebygging, det kan vi komme tilbake til i en annen artikkel)

Svaret på disse spørsmålene hjelper deg med å forstå hvorfor kundene bør bry seg om din bedrift. Simon Sinek’s “Start With Why” er en nyttig ressurs for å utforske dette ytterligere.

Hva er unikt med ditt tilbud?

Nå må du se på hva som skiller deg fra konkurrentene. Hva er unikt med produktet eller tjenestene dere tilbyr? Hvorfor bør kundene velge dere fremfor andre alternativer? Dette kan inkludere deres USPer (Unique Selling Points), kvalitet, produktinnovasjon, kundeservice eller til og med selskapets kultur og verdier.

Prat med kundene dine!

Det er utrolig viktig å prate med kundene for å kartlegge hvordan de opplever merkevaren din, hvilke faktorer som driver kjøp og preferanse. Hvorfor de velger ditt produkt og hvilke andre alternativer de har.
Ofte i en slik prosess opplever man at grunnen til av kunden kjøper produktet er en helt annen enn det selskapet tror. Innsikt fra dialogen med kunder brukes videre i neste steg.

Ikke glem forretningsstrategien

Merkevarens ultimate jobb er å hjelpe bedriften å bygge opp under forretningsstrategien og målene som er satt for bedriften i sin helhet. Det nytter ikke stort med en kul merkevare som mange liker, hvis den ikke konverterer flere kunder eller salg til bedriften (gitt at dette er målet). En sterk merkevare skal være en drahjelp for alle i bedriften! Ha dette i bakhodet når du går videre til neste steg.

Posisjoner merkevaren riktig i forhold til konkurrentene

Forstå landskapet du opererer i. I tillegg til en SWOT-analyse der du kartlegger dine egne styrker, svakheter, muligheter og trusler er det viktig å se nøye på hvem konkurrentene dine er og hvordan kommuniserer de? Hvis dine konkurrenter fokuserer mest på produktkommunikasjon, kan det være en mulighet for å skille seg ut med å snakke mer om merkevare, verdier og purpose, for eksempel. Dette kan variere enormt mellom markeder og bransjer. Husk at en konkurrent trenger ikke å være et selskap som tilbyr nøyaktig det samme som deg, det kan også være andre som henvender seg til dine målgrupper med alternative løsninger.

Kommuniser verdiforslaget tydelig - vær konsistent på tvers av kanaler!

Når du har identifisert ditt “why”, det unike med ditt tilbud i markedet og di viktigste driverne hos kundene er neste skritt å kommunisere dette effektivt til din målgruppe. Dette innebærer:

  • Klare konsise og få budskap som formidler det unike ved ditt tilbud, på en måte som skiller seg ut fra konkurrentene. For å være effektiv bør din kommunikasjon addressere driverne du kartla i kundeintervjuene.

  • Konsistent bruk av visuelle elementer som bygger merkevaregjenkjennelse.

Husk at merkevarebygging handler på konsistens. Sørg for at merkevarens stemme, budskap og visuelle identitet er konsekvent over alle plattformer og kontaktpunkter med kunder og andre interessenter.

Mål, lær, tilpass!

Merkevarebygging er ikke noe man gjør en gang og blir ferdig med. Tenk på merkevaren din som noe levende som må passes på og dyrkes. Alt som skjer i selskapet er en mulighet for å bygge merkevaren ytterligere, både gode ting som forretningsmessige milepæler, men også kriser og mer alvorlige hendelser.
Bruk data og kundefeedback for å måle effekten og juster underveis. Fortsett med det som fungerer og legg bort det om ikke gir resultater.

Ved å følge disse stegene kan små og mellomstore bedrifter utvikle en merkevare som ikke bare står ut i mengden, men som også bygger dype og varige forhold til sine kunder.

Ta gjerne kontakt med oss i Markety for å lære mer eller å få hjelp til å bygge en merkavare som gir din bedrift et ekstra gir!

Forrige
Forrige

7 steg for effektiv internkommunikasjon